5 Tips voor het efficiënt maken van offertes en facturen

Offertes en facturen maken is een essentieel onderdeel van elk bedrijf, maar het kan ook tijdrovend en frustrerend zijn. Als zzp’er of mkb’er wil je je kostbare tijd besteden aan het uitvoeren van je diensten of producten en niet aan het maken van offertes en facturen. Gelukkig biedt Reuzenpanda een gratis en gebruiksvriendelijke software-oplossing waarmee je onbeperkt offertes en facturen kunt maken. Maar hoe kun je het proces nog efficiënter maken? Hieronder vind je 5 tips om het maken van offertes en facturen sneller en gemakkelijker te maken. Gebruik sjablonen Als je regelmatig dezelfde soort offertes of facturen maakt, is het handig om sjablonen te gebruiken. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat je consistente documenten maakt. Met de software van Reuzenpanda kun je eenvoudig sjablonen maken en opslaan voor toekomstig gebruik Stel standaardteksten op Naast sjablonen is het ook handig om standaardteksten op te stellen voor veelvoorkomende onderdelen van offertes en facturen, zoals algemene voorwaarden, betalingsvoorwaarden en leveringsvoorwaarden. Door deze teksten vooraf te schrijven en op te slaan, hoef je ze niet steeds opnieuw te typen en kun je snel en gemakkelijk de benodigde informatie invullen. Maak gebruik van automatisering Als je veel offertes verstuurt, kan het handig zijn om gebruik te maken van automatisering. Met de software van Reuzenpanda kun je een offerte configurator op je website plaatsen, waarmee bezoekers eenvoudig een offerte kunnen aanvragen. Als de offerte is aangevraagd, maakt de software automatisch een offerte aan en stuurt deze naar de klant. Dit bespaart tijd en vermindert het risico op fouten. Houd je administratie bij Het bijhouden van een goede administratie is essentieel voor elke onderneming. Met de software van Reuzenpanda kun je eenvoudig je offertes en facturen bijhouden en archiveren. Zo heb je altijd een overzicht van je financiële situatie en kun je snel en gemakkelijk je administratie op orde houden. Gebruik een digitale handtekening Een digitale handtekening is een snelle en veilige manier om documenten te ondertekenen, waaronder offertes en facturen. Dit bespaart tijd en vermindert de kans op fouten. Met de software van Reuzenpanda kun je gemakkelijk een digitale handtekening toevoegen aan je offertes en facturen. Het efficiënt maken van offertes en facturen is essentieel voor elke onderneming. Door gebruik te maken van sjablonen, standaardteksten, automatisering, een goede administratie bij te houden en een digitale handtekening te gebruiken zal je professioneler overkomen als bedrijf.

Hoe krijg ik meer overzicht in mijn offertes?

Hoe krijg ik meer overzicht in mijn offertes? Wij bij Reuzenpanda zijn echt niet perfect, verre van zelfs. Tegen de lamp lopen, leren van je eigen fouten, het hoort er allemaal bij. Een probleem waar we vooral last van hadden was de overzichtelijkheid in onze mail. Tientallen offertes kwamen binnen en helaas raakte we deze ook wel eens kwijt, of we nou het offertenummer kwijt waren of de volledige offerte in onze mail, deze fout kwam gewoon regelmatig voor. Dit is natuurlijk ontzettend vervelend en ook totaal niet handig.In deze blog ga ik je vertellen waarom overzichtelijkheid ontzettend belangrijk is. Hoe mail hier vaak maar gedeeltelijk (of helemaal niet naar mijn mening) in slaagt en hoe wij met onze software dit probleem volledig oplossen. Maar waarom is overzicht nou zo belangrijk? Zeggen dat overzicht belangrijk is, is ontzettend hard een open deur intrappen en dat weet ik ook. EN TOCH betrap ik mezelf en andere regelmatig op vooral niet overzicht houdend gedrag en dan vooral in mijn mail. Ik bedoel nieuwsbrieven van Adidas, persoonlijke mails en werkmails (dus ook de offertes) staan helaas wel eens dwars door elkaar. Maar overzicht is toch zo fijn he, overzicht brengt structuur en structuur geeft rust. Wanneer je deze rust en structuur ervaart zal je productiviteit ook ontzettend stijgen. We leven in een tijd waar tijd altijd met geld wordt geassocieerd, dus iedereen en ik zelf ook wil zo efficiënt proberen te werken. Zoeken in een onoverzichtelijke overvolle mailbox valt nou niet persé onder efficiënt werken. Wanneer het allemaal wat meer op rolletjes loopt haal je ook meer voldoening uit het werk wat je doet, want je krijgt gewoon veel meer gedaan en dat vindt die dopamine-aanmaak in jouw hersenen heerlijk. Waarom werkt mail maar half met offertes…? Natuurlijk zijn er binnen de mail al oplossingen om een beetje structuur aan te leggen. Allereerst is er de meest logische, plan een grondige opruimactie. Verwijder oude mails met offertes waar geen akkoord op is gegeven en verwijder die oude mails (waar je ook sowieso niks meer mee gaat doen) ook maar eens. Makkelijker gezegd dan gedaan he ;-). Ik hoop het natuurlijk niet, maar als jouw mail er hetzelfde als die van mij uitziet, dan staan er nog tientallen ongeopende offertes die ik nog moet doorsturen. En we zijn nog niet eens begonnen met de mailtjes die ik daarbuiten nog moet verwijderen. Hier spreken we dan niet van tientallen, maar misschien wel over een paar honderd… Het moge dus wel duidelijk zijn dat aan dit probleem iets gedaan moet worden. De eerste oplossing die ik hier voor had werkte maar gedeeltelijk, maar ik ga hem evengoed wel delen, want het bespaart al enorm veel tijd! 3 mapjes, 3 mapjes heb ik gemaakt om het leven even wat makkelijker te maken. 1. De offertes waar een akkoord op is gegeven, 2. De offertes die nog in afwachting zitten en 3. De offertes die afgewezen zijn. Prima tip, werkt al een stuk beter dan geen mapjes te gebruiken, maaaaar kan nog steeds beter naar mijn mening. Ik bedoel maar, die offertes moeten evengoed van map naar map verplaatst worden EN je moet ze ook nog allemaal zelf versturen naar de klant. Reuzenpanda 1 – 0 Mail Cocky he, Reuzenpanda 1 – 0 Mail, maar naar mijn mening sta ik volledig in mijn recht om dit te schrijven, want oh my god, dit heeft me zo veel tijd bespaart! Ik zal het even wat duidelijker uitleggen, want jullie zijn mogelijk nog niet bekend met de software. In de software worden de offertes net zoals voorheen in mijn mail onderverdeeld in de drie zelfde mapjes. Maar hier komt het fijne, dit hoef je allemaal niet zelf te doen. Wanneer de offerte binnenkomt of van status verandert zal hij zelf van map naar map verplaatst worden, dus je hoeft dit niet meer zelf te doen, dit wordt voor je gedaan! Voorheen moest je zelf alles mailen wanneer je een akkoord kreeg, die tijd is verleden tijd, want de software stuurt automatisch gewoon lekker een mailtje met het ‘bedankt voor uw akkoord’ :-), super handig toch! Wil jij geen tijd meer verspillen met offertes? Wij hebben namelijk de volledig gratis uit te proberen offerte software die ervoor gaat zorgen dat jij geen minuut meer verspilt aan het opstellen van offertes. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat dit volledig automatisch voor jou wordt gedaan! Klik hieronder om het gratis uit te proberen!

Hoe volg ik een offerte op?

Hoe volg ik een offerte op? De opvolging van een offerte is even belangrijk als de offerte zelf. In de opvolging kun je namelijk nog meer inspelen op emotie en verlies dan voor dat deze is aangevraagd. Daarbij heb je vaak al contactgegevens van je potentiële klant en kun jij deze op meerdere manieren benaderen, zowel telefonisch als op e-mail. Over dat eerste gaan we het nu hebben. Eerst zaaien, dan oogsten Een mooi principe wat te weinig wordt toegepast in de online wereld. Het is belangrijk om op te vallen in de menigte, je bent namelijk niet de enige met je product. Verras je potentiële klant en kom meteen met de deur in huis vallen. Er loopt nog een aanbieding speciaal voor deze klant die jij nu kan toepassen op de offerte, ze hoeven alleen even het ja-woord te geven. Wat je hiermee doet is het volgende; je geeft wat terug aan je potentiële klant. Voor wat, hoort wat. Sinds kleins af aan leer je dat het leven geven en nemen is. Wanneer jij iets krijgt van iemand (kennis, advies, een pen of een aanbieding) ben je sneller geneigd om iets terug te geven. Wederkerigheid is een eeuwenoude truc om mensen over de streep te trekken. Laat een potentiële klant al 1x ja zeggen tegen je offerte. Van nature houden mensen van consistentie, maak hier dus gebruik van. Krijg overeenstemming over iets kleins, bijvoorbeeld het weer of de mooie kleur van je product die zij hebben gekozen. Wanneer jij de klant laat wennen aan het zeggen van ja neemt de kans toe dat hij ja blijft zeggen. Verzamel ja’s om vervolgens te vragen of je de offerte mag noteren. Meer verkooptechnieken Deze en 4 andere tips staan ook in het e-book ‘Winnen met offertes: 5 verkoop technieken na het versturen van de offerte‘. Vragen, vragen, vragen Het doel van het opvolgen is eigenlijk om alle twijfel weg te halen bij een klant. Ben dus niet te bang om te vragen wat deze persoon van de offerte vond en of er nog onduidelijkheden zijn. Wanneer je merkt dat iemand teveel twijfelt kan je vragen waarom hij of zij twijfelt en hoe jij deze twijfel zou kunnen wegnemen. Misschien was de kostenspecificatie niet duidelijk of vertrouwt de klant jou stiekem niet. Deze twijfels en onzekerheden kun je allemaal wegnemen door de juiste vragen te stellen op het juiste moment. Wanneer een persoon twijfelt over 2 partijen en jij deze twijfel kan wegnemen door middel van informatie kan dit de doorslaggevende factor zijn voor een verkoop! Ook als ze hebben gekozen voor een andere partij is het belangrijk om te vragen waarom ze dit precies gedaan hebben. Hoor je vaker dezelfde reden voorbij komen dan kan je hier op inspelen in de toekomst. Telefonie vs e-mail Voordat we verder gaan wil ik je aanraden om eerst altijd telefonisch contact op te nemen met de potentiële klant. Een e-mail versturen is eigenlijk je laatste redmiddel. Telefonisch is de kans namelijk veel groter dat het resulteert in een verkoop, een e-mail is daarentegen veel makkelijker te negeren of te missen. Wel is een e-mailstrategie een belangrijk stukje van je marketingpuzzel, geef hier wel aandacht aan maar concentreer je meer op de telefonische opvolging. Wij van wc-eend Een simpele maar voor de hand liggende manier is het verzamelen van reviews en foto’s die je kunt versturen naar je potentiële klant. Niemand houdt van spam dus hou het lekker persoonlijk, dat maakt het versturen van de e-mails natuurlijk ook leuker! Zorg ervoor dat het een leuk verhaaltje is, benoem iets leuks wat tijdens de klus is gebeurd en laat het eindresultaat zien. Een goed verhaal zorgt voor meer cortisol en oxytocine, dit zijn je stress- en knuffelhormonen. Uit onderzoek bleek dat personen die eerst een verhaaltje hoorde meer bereid waren om geld te doneren. Een goed verhaalt verandert dus de chemie in je brein en dus ook je gedrag. Dit principe heet storytelling. Een andere mogelijkheid is het versturen van tips om je oplossing zelf op te lossen, voor een klein gedeelte dan. Maak jij contentmarketing voor bedrijven, geef dan tips hoe ze dit zelf kunnen doen of over hoe zij hun bio kunnen verbeteren. Isoleer jij woningen maak dan een lijstje van dingen die zij kunnen doen om beter voorbereidt de winter in te gaan en hoe zij zelf hun huis beter kunnen isoleren. Dit speelt natuurlijk weer in op het ‘voor wat hoort wat principe’ maar krijg je ook weer contact met de klant en kan je doorlinken naar je website! Wil jij geen tijd meer verspillen met offertes? Wij hebben namelijk de volledig gratis uit te proberen offerte software die ervoor gaat zorgen dat jij geen minuut meer verspilt aan het opstellen van offertes. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat dit volledig automatisch voor jou wordt gedaan! Klik hieronder om het gratis uit te proberen!

Hoe maak je een winnende offerte in 7 stappen?

Hoe maak je een winnende offerte? Een winnende offerte is een duidelijke samenvatting van de klant zijn vraag. Een duidelijke uitleg over de voordelen of kwaliteiten van jouw product of service en een goed onderbouwd tarief. Valt je iets op? Dit is namelijk hoe iedereen zijn offerte maakt! Om een winnende offerte te maken wil je de klant zijn keuzes onbewust beïnvloeden. Dit klinkt heel onethisch, maar dit valt echt wel mee! De klant is namelijk helemaal niet zo rationeel en vatbaar voor goede argumenten. Stap 1: Val op tussen de menigte Als je wilt dat je offerte opvalt tussen al de andere offertes, moet je offerte eerst serieus genomen worden. Dit doe je dus niet door een simpele mail te sturen met een aanbod erop. Zorg dat je een mooi opgebouwde PDF hebt met jouw logo, bedrijfsgegevens, klantgegevens, offerte nummer, vervaldatum en btw nummer. Stap 2: Maak jouw verhaal persoonlijk Er zijn 4 extreem belangrijke elementen die je terug wilt laten komen in je offerte. Je wilt je teksten op een zo’n makkelijk mogelijk manier schrijven, zonder de klant te overdonderen met onnodige informatie wat alleen maar lastig wegleest! Deze elementen heb ik hieronder overzichtelijk voor je beschreven. Stap 3: Geef een duidelijke product/service omschrijving Geef een duidelijk product/service omschrijving. Dit klinkt heel vanzelfsprekend, maar je wilt niet weten hoeveel bedrijven dit fout doen! Het is bijvoorbeeld lastig om kwaliteit te vergelijken op basis van een offerte. Jouw product of service heeft waarschijnlijk ontzettend veel voordelen, dus waarom zou je ze niet benoemen? Stap 4: Garantie Garantie. Iedere afnemer heeft wettelijk al een aantal garanties als zij een product/dienst bij jou afnemen. Bijvoorbeeld het recht op een goed product: De wettelijke garantie betekent dat je altijd recht hebt op een goed product. Als een product niet deugt, heb je recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van jouw geld. Je wilt altijd het risico bij jou neerleggen en niet bij de klant. Dit doe je dus door garanties te geven waar de klant niet omheen kan! Stap 5: Het gebruik van foto’s Foto’s kunnen teksten zo veel leuker maken om te lezen. Naast dat het leuker wordt om jouw offerte te lezen, word het natuurlijk ook informatiever! De klant krijgt een duidelijk beeld wat die gaat krijgen. Hierin kan je bijvoorbeeld ook weer terugkomen bij stap 1, waarin ik uitlegde hoe je de kwaliteiten van jouw product/service kan benoemen. Alleen maak je het nu visueel! Stap 6: Maak een onafwijsbaar aanbod Maak een onafwijsbaar aanbod! Na de juiste opbouw, de juiste product omschrijvingen en alle garanties te benoemen die het risico bij jou neer leggen en niet bij de klant, hoef je alleen nog maar een aanbod te maken die de klant niet kan afwijzen. Je begint met een duidelijk uitleg waarom je zo’n onwijs goed aanbod maakt. Misschien is het wel een “Speciale introductie aanbieding”? Je bent zo zelfverzekerd dat jouw klant ontzettend veel zou profiteren van jouw product of service, dat ze een klant voor het leven blijven. Of benoem de gevallen waar het bij de concurrenten fout kan gaan? Een gedeelde vijand maakt jou en jouw klant beste vrienden! Bouw waarde Benoem alle voordelen dat jouw aanbod met zich meebrengt. Dit zijn alledaagse prijzen wat jouw concurrenten ook vragen. Zoals montagekosten, transportkosten, etc. die je allemaal gratis kan geven! Premiums Dit zijn gratis cadeautjes die de klant krijgt als ze bij jou afnemen. “Je krijgt een gratis set steak messen, als je met onze offerte akkoord gaat!” Betaal opties Overweeg om jouw betaling om te splitsen in een termijn betaling van 3 of 4 termijnen? Door dit te doen maak je de “aankoopprijs” een stuk lager in de gedachten van jouw klanten. Het geld van ‘vandaag’ is altijd meer waard dan het geld van ‘morgen’. Garantie Laat stap 4 weer terugkomen door de garanties duidelijk te benoemen. Het doel van garanties zijn om het risico van de klant om te draaien naar jou, het bedrijf, om dus de twijfel te verminderen om een aankoop te maken. Angst Een aanbod zonder angst verkoop niet zo goed als een aanbod met angst. Vooral in een offerte. Je geeft namelijk een vrijblijvend aanbod. De klant kan zelf kiezen of die op dit aanbod ingaat of met een van andere bedrijven waar die een offerte heeft aangevraagd. Je creëert angst door: 1: Een vervaldatum op je offerte te vermelden (stap 1). 2: Nog X over voor deze prijs 3: Koop voor X om een prijsverhoging voor te zijn 4. We hebben maar zoveel uren in een dag /werknemers om in te zetten / producten over.Angst heeft over de tijd heen al heel vaak bewezen dat het de verkooppower van jouw offertes dramatisch verhoogd. Je biedt ze namelijk echt iets unieks aan! Stap 7: Dit maakt alles zoveel makkelijker Wij hebben namelijk de volledig gratis uit te proberen offerte software die ervoor gaat zorgen dat jij geen minuut meer verspilt aan het opstellen van offertes. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat dit volledig automatisch voor jou wordt gedaan! Klik hieronder om het gratis uit te proberen!

Wat is er belangrijk in een offerte?

Wat is er belangrijk in een offerte? In deze blog lees je niet alleen de minimale benodigdheden van een offerte, maar leer je ook de 5 essentiële stappen waarom een mens een keuze maakt. Ook leer je hoe jij deze keuze kan sturen met een bewezen strategie, want de vraag “Wat is er belangrijk in een offerte” is veel meer dan alleen de basis benodigdheden. Wat staat er in een offerte? Iedere offerte heeft dezelfde basis en structuur nodig om als een professional over te komen. Deze onderstaande dingen moet je zeker meenemen in je offerte! Logo Het mensenlijk brein zorgt ervoor dat je uit instinct als eerste naar een persoon kijkt, ook op een webpagina of offerte dus. Kan je deze niet vinden? Dan zijn illustraties als tweede aan de beurt. Jouw logo is het eerste wat je ziet op de offerte. Zet deze dus bovenaan. Daarbij zijn logo’s identificatiepunten. Jouw logo is het symbool dat je klanten gebruiken om jou te herkennen. Bedrijfsgegevens Deze gegevens zijn nodig om jouw offertes rechtsgeldig te maken, anders heb zowel jij, als jouw klant geen poot om op te staan. Benoem ten alle tijden jouw bedrijfsnaam, adres, postcode, plaatsnaam, offertenummer, KvK nummer en BTW nummer. Maak ook een verwijzing naar jouw algemene voorwaarden. Klantgegevens Ook zijn de meegegeven data van jouw potentiële klant essentieel voor het rechtsgeldig maken. Denk hierbij aan de naam, adres, postcode en plaatsnaam. Deze vraag je altijd op voordat je een offerte gaat opstellen. Vervaldatum Benoem altijd een vervaldatum op je offerte, dit vervaltermijn mag je zelf bepalen maar is noodzakelijk voor jouw offertes. Tip van Jur: “Geef een procentuele korting op jouw offertes en laat deze ook echt verlopen op de vervaldatum. Zo creëer je noodzaak en schaarste.” Prijzen (inclusief & exclusief btw) Last but not least, jouw prijzen zijn (meestal) inclusief en exclusief btw. Daarbij hoort ook jouw BTW percentage. Nu we de minimale benodigdheden hebben aangekaart, kunnen we beginnen met de onderdelen die niet wettelijk essentieel zijn, maar wel mega goed werken om meer klanten uit je offertes te halen! Deze 5 stappen gaan ervoor zorgen dat jij het verschil gaat maken tegenover jouw concurrent. 5 essentiële stappen Er zijn 5 extreem belangrijke elementen die je terug wilt laten komen in je offerte. Je wilt je teksten op een zo’n makkelijk mogelijk manier schrijven, zonder de klant te overdonderen met onnodige informatie. Dit leest alleen maar lastig weg! Deze elementen heb ik hieronder overzichtelijk voor je beschreven. Herkent de klant zichzelf Ondanks dat het een formeel document is, mag het dus best een beetje menselijk klinken en makkelijk te lezen zijn. Communiceer dus vooral persoonlijk, alsof de klant recht voor je neus zit! Vermijd de lijdende vorm zoals, ‘er’ of ‘men’ en vervang die woorden fijn door ‘ik’ of ‘jij’. Want zeg bijvoorbeeld nou zelf ‘Er is rekening gehouden met uw wensen.’ klinkt toch veel minder aantrekkelijk dan ‘Wij hebben rekening gehouden met uw wensen.’ Je moet het zo zien, de beste woorden voor de offerte zijn de woorden die de sfeer van het gesprek weergeven! Raakt het de klant Wanneer de klant de sfeer van het gesprek kan terug voelen in de offerte zal hij minder snel geneigd zijn om te twijfelen en zal er ook zeker niet in zijn of haar hoofd komen dat er een addertje onder het gras zit. Want zoals we al eerder zeiden en niet schrikken, want we gaan even de Capslock gebruiken: JIJ, IK, IEDEREEN IS ONTZETTEND SCEPTISCH Snapt de klant wat je doet Ik snap dat je heel enthousiast bent over je product of service en hier ook zoveel mogelijk over wilt vertellen, maar je kan het beter bij één zin houden. Je klant snapt waarschijnlijk alle technische informatie toch niet.. En dit zet ze alleen maar aan het denken! (Informatie = analyse) Dus ondanks dat je van alles van plan kunt zijn en dat is ook zeker niet erg, hou het bij één gedachte per zin! Wissel korte en langere zinnen af, want dit is lekker voor het leesritme. Houd de alinea’s kort en behandel één onderwerp per alinea. Ziet de klant het voor zich Eerlijk is eerlijk, het oog wil ook wat. We zien allemaal liever een rode Ferrari Enzo rijden, dan een Fiat Multipla. Mocht je geen autokenner zijn (wat natuurlijk niet uitmaakt!) staan er voor jullie beeldvorming hier beneden twee foto’s van de auto’s. 😉 Wat wij hier natuurlijk mee willen zeggen is dat er buiten de woorden en de vaste benodigdheden ook genoeg ruimte mag zijn voor de opmaak van de offerte! Iedereen reageert nou eenmaal beter op een aantrekkelijke offerte dan op een grijs pak papier. Ontwikkel dus jullie eigen stijl, voeg een logo van jouw bedrijf toe en zorg voor een mooie structuur. Als jouw bedrijf voor kwaliteit staat, dan mag je dat nog een keer extra onderstrepen met een mooie offerte! Wanneer je geen grafische achtergrond hebt om een mooie eigentijdse offerte te maken is dat niet erg. Wees geen dief van je eigen portomonnee Wij hebben namelijk de volledig gratis uit te proberen offerte software die ervoor gaat zorgen dat jij geen minuut meer verspilt aan het opstellen van offertes. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat dit volledig automatisch voor jou wordt gedaan! Klik hieronder om het gratis uit te proberen!

De 5 Grootste Ergernissen bij het Lezen van een Offerte

De 5 Grootste Ergernissen bij het Lezen van een Offerte Er was eens een tijd dat er nog geen Reuzenpanda software was en het enige wat we de hele dag deden was offertes maken. Offertes, offertes en nog eens offertes, ik moet heel eerlijk toegeven dat dat een ontzettend saaie periode was soms. Maaaaar, ook een heel leerzame! De feedback die wij in deze periode hebben gekregen heeft ons ontzettend geholpen met het maken van offertes en het ontwerpen van de software. Wij zijn tegen de lamp gelopen, zodat jij dat niet meer hoeft te doen! In dit blog ga ik jou de 5 grootste ergernissen bij het lezen van offertes beschrijven. Hiermee ga ik hopelijk zorgen dat jij in de toekomst (of je maakt deze fouten natuurlijk allemaal niet, wie weet 😉) deze fouten voorkomt en je offertekunsten nog wat aanscherpt! Veel te Veel Vaktaal! Ik denk persoonlijk dat dit veruit de meest gemaakte fout in offertes is die er gemaakt wordt. Dat jij al deze termen gebruikt de hele dag door betekent niet dat iedereen hier bekend mee is. Ik durf zelfs te zeggen dat de doorsnee Nederlander echt geen flauw idee heeft wat je soms met jouw vaktermen bedoelt. Dit moeten we niet hebben, echt niet! De potentiële klant moet met alle gemak door het document kunnen kijken zonder het woordenboek er om de haverklap bij te pakken. Dussss….. ik wil het eigenlijk niet zo noemen, maar schrijf in Jip & Janneke taal! Zo begrijpt de klant direct wat je bedoelt en zal hij ook niet in de war raken! Verkeerde Info Dit gebeurt minder vaak dan het gebruik van te veel vaktaal, maar is minstens zo irritant. Je houdt de klanten nog net niet voor de gek en het hoeft niet eens bewust te gebeuren (dit was bij ons dus wel eens het geval…). De twee bekendste voorbeelden zijn als volgt:Het weglaten van bepaalde prijzen kan ervoor zorgen dat de klanten denken dat jij de goedkoopste partij bent, want ze vergelijken nou eenmaal de prijzen van jou en jouw concurrenten met elkaar. Wanneer de klant er dan achter komt dat dit niet de volledige prijs gaat zijn zal hij echt niet voor jou kiezen! Voorkom dit dus, ben eerlijk over de prijzen en vertel juist waarom iets een bepaalde prijs heeft, zo voeg je waarde toe aan het product! Wat op de een of andere manier ook gebeurt is dat bedrijven hun meest recente contactgegevens vergeten op de offerte te zitten. Helemaal niet erg om een nieuw telefoonnummer of mailadres te gaan gebruiken, maar wel fijn als iedereen daarvan afweet! Ik bedoel als de klant vragen heeft, moeten ze jou kunnen bereiken! Taalfouten… Dit is mijn persoonlijke favoriet, want als ik mijzelf hierop betrap baal ik echt als een stekker! Ik ben een fervent voorstander van juiste spelling en grammatica, vooral in officiële documenten zoals offertes… Het is geen whatsapp bericht wat je even snel naar jouw beste vriend stuurt, het is een document wat je geld kan opleveren! Niet slechte spelling en grammatica kan ervoor dat mensen jouw bedrijf niet serieus nemen… oftewel, in één woord, imagoschade! ;( Geen Transparantie! Zoals ik in het e-book ‘Winnen met offertes: 5 Verkooptechnieken na het versturen van de offerte’ al kort beschreef is transparantie ongelofelijk belangrijk! Voor wie het nog niet heeft gelezen (wat helemaal niet erg is hoor) zal ik het nog eens uitleggen. Geen transparantie -> Geen vertrouwen -> DE CONCURRENT GAAT ER MET DE KLANT VANDOOR. Wat bedoelt die Nio met transparantie?! Nou heel makkelijk, niet duidelijk beschreven wat er gedaan gaat worden, hoelang dit duurt en wat de prijzen zijn. Misschien nog wel belangrijker is waarom! Waarom wordt iets gedaan, waarom duurt iets zo lang en waarom heeft iets een bepaalde prijs! Dit zorgt voor transparantie en vertrouwen, je moet gewoon in jouw hoofd houden dat de klant door een raampje mee moet kunnen kijken 😉. Maak deze fout dus niet, zorg voor vertrouwen en jij gaat er met de klant vandoor! Geen Aandacht voor de Klantvraag… De laatste maar zeker niet de minste, misschien wel veruit de belangrijkste ergernis die wij kennen is dat er soms geen aandacht is voor input van de klant. Niet alleen voor het probleem, maar er wordt ook totaal niet geluisterd naar de mogelijke oplossingen van de klant voor het probleem. Ik begrijp het, jij bent de vakman, dus jij bent de professional die er verstand van heeft… Dit betekent echter niet dat jij zonder overleg jouw eigen oplossing in die offerte kan zetten. Kom samen tot een oplossing, zet deze oplossingen in de offerte en vertaal deze oplossingen naar voordelen voor de klant. Dit laatste is ontzettend belangrijk, want hiermee maak je nog dat extra metertje wat ze over de streep kan trekken! Wil jij geen tijd meer verspillen met offertes? Wij hebben namelijk de volledig gratis uit te proberen offerte software die ervoor gaat zorgen dat jij geen minuut meer verspilt aan het opstellen van offertes. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat dit volledig automatisch voor jou wordt gedaan! Klik hieronder om het gratis uit te proberen!