In dit artikel

De 5 Grootste Ergernissen bij het Lezen van een Offerte

Delen
Delen
Delen
Delen
Delen

De 5 Grootste Ergernissen bij het Lezen van een Offerte

Er was eens een tijd dat er nog geen Reuzenpanda software was en het enige wat we de hele dag deden was offertes maken. Offertes, offertes en nog eens offertes, ik moet heel eerlijk toegeven dat dat een ontzettend saaie periode was soms. Maaaaar, ook een heel leerzame! De feedback die wij in deze periode hebben gekregen heeft ons ontzettend geholpen met het maken van offertes en het ontwerpen van de software. Wij zijn tegen de lamp gelopen, zodat jij dat niet meer hoeft te doen! In dit blog ga ik jou de 5 grootste ergernissen bij het lezen van offertes beschrijven. Hiermee ga ik hopelijk zorgen dat jij in de toekomst (of je maakt deze fouten natuurlijk allemaal niet, wie weet 😉) deze fouten voorkomt en je offertekunsten nog wat aanscherpt!

Veel te Veel Vaktaal!

Ik denk persoonlijk dat dit veruit de meest gemaakte fout in offertes is die er gemaakt wordt. Dat jij al deze termen gebruikt de hele dag door betekent niet dat iedereen hier bekend mee is. Ik durf zelfs te zeggen dat de doorsnee Nederlander echt geen flauw idee heeft wat je soms met jouw vaktermen bedoelt. Dit moeten we niet hebben, echt niet! De potentiële klant moet met alle gemak door het document kunnen kijken zonder het woordenboek er om de haverklap bij te pakken. Dussss….. ik wil het eigenlijk niet zo noemen, maar schrijf in Jip & Janneke taal! Zo begrijpt de klant direct wat je bedoelt en zal hij ook niet in de war raken!

Verkeerde Info

Dit gebeurt minder vaak dan het gebruik van te veel vaktaal, maar is minstens zo irritant. Je houdt de klanten nog net niet voor de gek en het hoeft niet eens bewust te gebeuren (dit was bij ons dus wel eens het geval…). De twee bekendste voorbeelden zijn als volgt:Het weglaten van bepaalde prijzen kan ervoor zorgen dat de klanten denken dat jij de goedkoopste partij bent, want ze vergelijken nou eenmaal de prijzen van jou en jouw concurrenten met elkaar. Wanneer de klant er dan achter komt dat dit niet de volledige prijs gaat zijn zal hij echt niet voor jou kiezen! Voorkom dit dus, ben eerlijk over de prijzen en vertel juist waarom iets een bepaalde prijs heeft, zo voeg je waarde toe aan het product! Wat op de een of andere manier ook gebeurt is dat bedrijven hun meest recente contactgegevens vergeten op de offerte te zitten. Helemaal niet erg om een nieuw telefoonnummer of mailadres te gaan gebruiken, maar wel fijn als iedereen daarvan afweet! Ik bedoel als de klant vragen heeft, moeten ze jou kunnen bereiken!

Taalfouten…

Dit is mijn persoonlijke favoriet, want als ik mijzelf hierop betrap baal ik echt als een stekker! Ik ben een fervent voorstander van juiste spelling en grammatica, vooral in officiële documenten zoals offertes… Het is geen whatsapp bericht wat je even snel naar jouw beste vriend stuurt, het is een document wat je geld kan opleveren! Niet slechte spelling en grammatica kan ervoor dat mensen jouw bedrijf niet serieus nemen… oftewel, in één woord, imagoschade! ;(

Geen Transparantie!

Zoals ik in het e-book ‘Winnen met offertes: 5 Verkooptechnieken na het versturen van de offerte’ al kort beschreef is transparantie ongelofelijk belangrijk! Voor wie het nog niet heeft gelezen (wat helemaal niet erg is hoor) zal ik het nog eens uitleggen. Geen transparantie -> Geen vertrouwen -> DE CONCURRENT GAAT ER MET DE KLANT VANDOOR. Wat bedoelt die Nio met transparantie?! Nou heel makkelijk, niet duidelijk beschreven wat er gedaan gaat worden, hoelang dit duurt en wat de prijzen zijn. Misschien nog wel belangrijker is waarom! Waarom wordt iets gedaan, waarom duurt iets zo lang en waarom heeft iets een bepaalde prijs! Dit zorgt voor transparantie en vertrouwen, je moet gewoon in jouw hoofd houden dat de klant door een raampje mee moet kunnen kijken 😉. Maak deze fout dus niet, zorg voor vertrouwen en jij gaat er met de klant vandoor!

Geen Aandacht voor de Klantvraag…

De laatste maar zeker niet de minste, misschien wel veruit de belangrijkste ergernis die wij kennen is dat er soms geen aandacht is voor input van de klant. Niet alleen voor het probleem, maar er wordt ook totaal niet geluisterd naar de mogelijke oplossingen van de klant voor het probleem. Ik begrijp het, jij bent de vakman, dus jij bent de professional die er verstand van heeft… Dit betekent echter niet dat jij zonder overleg jouw eigen oplossing in die offerte kan zetten. Kom samen tot een oplossing, zet deze oplossingen in de offerte en vertaal deze oplossingen naar voordelen voor de klant. Dit laatste is ontzettend belangrijk, want hiermee maak je nog dat extra metertje wat ze over de streep kan trekken!

Wil jij geen tijd meer verspillen met offertes?

Wij hebben namelijk de volledig gratis uit te proberen offerte software die ervoor gaat zorgen dat jij geen minuut meer verspilt aan het opstellen van offertes. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat dit volledig automatisch voor jou wordt gedaan! Klik hieronder om het gratis uit te proberen!

Over de auteur
Luc
Stuur onbeperkt facturen & offertes
Maak direct jouw gratis account. Dit is geen proefperiode, maar een gratis account.
Reuzenpanda Software
PS. Klein vraagje, zou je deze blog willen delen met je netwerk? Dat zou ons enorm helpen! :-)
Delen
Delen
Delen
Delen
Delen
Andere bekeken ook
50%

Je bent er bijna!

1

Je inloggegevens

2

Bedrijfsgegevens

3

Gratis starten!

Gratis starten

Vul hieronder je e-mailadres in om jouw gratis account aan te maken
Reuzenpanda Software
Reuzenpanda Software
Als je je e-mailadres invult, ga je ermee akkoord marketingberichten van Reuzenpanda te ontvangen.